Plat – maar indrukwekkend!

Ventilatoren in koel- en diepvriesmeubels draaien een groot deel van de tijd, en hebben daardoor bijzonder veel potentie voor energiebesparingen. De bewezen energiebesparende GreenTech EC-motor van ebm-papst is nu ook beschikbaar met diagonale waaier voor bijzonder krappe ruimtes in de achterwanden van gekoelde vitrines.

De energiebesparende ventilator met diagonale waaier voor gebruik in achterwanden van koelvitrines.

Optimaal voor kleine ruimtes
De huidige axiaal ventilatoren van ebm-papst voor deze toepassing zijn ontworpen voor installatie onder de schappen van koel- en diepvriesmeubels. De nieuwe diagonaal ventilatoren zijn echter geschikt voor installatie in de achterwanden van gekoelde schappen. Daar is de installatiesituatie vaak erg krap, maar met zijn slanke vorm past de diagonaalventilator optimaal in de smalle ruimte en bevordert de luchtstroom zeer efficiënt zelfs bij een relatief hoge tegendruk.

Hoge mate van betrouwbaarheid
De nieuwe diagonale ventilator wordt gekenmerkt door zijn geoptimaliseerde geluidsniveau en luchtverplaatsing zelfs bij een tegendruk van 65 Pa bij 500 m³/h. Door zijn efficiënte GreenTech EC-motor zijn er nog meer voordelen: een hoger rendement dan AC-ventilatoren, een compact design en een instelbaar toerental via een programmer of de optionele ESM plug-in module. De hogere efficiëntie zorgt voor minder warmteverlies en hogere energiebesparingen. De minimale levensverwachting bedraagt meer dan 40.000 uur, bij continu gebruik komt dit overeen met ongeveer 4,5 jaar, en staat daarmee voor een hoge mate van betrouwbaarheid voor de operator. Daarnaast wordt de ventilator compleet ‘Plug and Play’ geleverd, wat zorgt voor een eenvoudige installatie en inbedrijfstelling.

Gebruik bij luchtkoelers
De energiebesparende ventilator met diagonale waaier is ook toepasbaar voor gebruik in luchtkoelers, bijvoorbeeld in kleine, commerciële koelcellen zoals bij slagerijen en bakkerijen. De diagonale positionering van de schoepen blaast de lucht radiaal naar buiten toe. Het platte ontwerp en de mogelijkheid van een hoge tegendruk zijn belangrijke voordelen voor deze toepassing. Het plaatsen van een FlowGrid aan de zuigzijde kan het geluidsniveau nog verder terug dringen. De ventilator is verkrijgbaar in de maten 200 en 250.

Denise van Roosmalen
Phone: +31 (0)492 50 29 52