Nieuws

de.espirit.firstspirit.generate.ContentContext@299ab224

Nieuwsbericht: Upgrade je AGV met de ArgoDrive van ebm-papst

De aandrijving is een centraal element in automatisch geleide voertuigen (AGV's). Bewegingsvrijheid in alle richtingen, transport van verschillende ladingen, een compact ontwerp en een hoge betrouwbaarheid van het voertuig zijn alleen mogelijk als het juiste concept wordt gekozen. Een nieuw aandrijf/stuursysteem van ebm-papst voldoet aan al deze eisen.

Het meerendeel van de AGV’s heeft mede door de hoogte en een tweewiel-besturing veel bewegingsvrijheid nodig. Dit is vaak te wijten aan beperke aandrijfsystemen, die manoeuvreren in krappe ruimtes nagenoeg onmogelijk maakt. Het zijn de aandrijfssystemen van ebm-papst die de juiste oplossing voor AGV’s bieden: grote bewegingsvrijheid in elke omgeving, compacte afmetingen en flexibele configuraties.

We lichten graag de belangrijkste vereisten voor AGV’s toe aan de hand van een aantal typische gebruikerssituaties.

Manoeuvreren zonder beperkingen
Een essentiële vereiste voor alle AGV's is een zo groot mogelijke bewegingsvrijheid. Veel huidige aandrijfoplossingen voor AGV's laten enkel manoeuvreerbaarheid toe die vergelijkbaar is met het principe van tanks, laat staan track-geleide oplossingen die helemaal geen flexibiliteit toelaten. Vooral in kleinere magazijnen of productieomgevingen met veel werkstations en machines, moet een AGV vrij kunnen bewegen in elke richting. Dit betekent dat ze snel en precies van A naar B kunnen rijden zonder veel ruimte in beslag te nemen. De AGV moet ook in staat zijn om tijdelijke obstakels gemakkelijk te omzeilen. Dit vraagt om omnidirectionale mobiliteit ofwel de mogelijkheid om per aandrijfunit 360 graden te kunnen draaien. Om dat te bereiken biedt ebm-papst de nieuwe ArgoDrive aandrijfoplossing aan.

De ArgoDrive combineert aandrijf- en stuurfuncties in één module. Deze eenheid bestaat uit motoren, transmissie, omnidirectionele besturing, sensoren en uiteraard alle nodige aansluitingen. Twee mechanisch gekoppelde aandrijvingen zorgen voor het (omnidirectionaal) bewegen, versnellen en remmen. Afhankelijk van de grootte van de AGV en het gewicht van de te verplaatsen goederen, kunnen drie of vier ArgoDrives worden geïnstalleerd. Alle goederen blijven veilig dankzij dankzij vloeiende en gelijktijdige rij- en stuurbewegingen; een soepele manouvre en positionering is gegarandeerd.

Geschikt voor verschillende situaties
AGV’s worden breed ingezet. Ze moeten lichtere, kwetsbare goederen transporteren, maar ook zeer zware objecten. Vaak moeten er voor meerdere doeleinden verschillende aandrijfssystemen worden ontworpen. Dat betekent meer werk én het is niet goedkoop. Idealiter wil je één schaalbare aandrijfoplossing in verschillende groottes die voor meerdere doeleinden kan worden ingezet. Dat probleem heeft ebm-papst aangepakt bij de ontwikkeling van de ArgoDrive. Oplossingen zijn er in de versies: Light, Standard en Heavy.

Alle ArgoDrives zijn conceptueel identiek en hebben dus dezelfde omnidirectionaliteit. Zij verschillen echter wat betreft de gewichtsklassen die zij kunnen verplaatsen. De Light-versie kan tot 100 kg per aandrijving verplaatsen, de Standaard-versie tot 300 kg én het Heavy-model kan tot wel 500 kg. Door het maximum van vier ArgoDrive Heavy-modellen in te zetten kan probleemloos een lading tot 2000 kg worden verplaatst.

Onderhoudsarm en storingsbestendig
Het systeem van de ArgoDrive van ebm-papst is voorzien van een oliesmering die ontworpen voor de gehele levensduur. Nasmeren is hier niet nodig. Als het wieloppervlak na een lange periode van gebruik is afgesleten, kan het eenvoudig worden vervangen zonder de aandrijving te demonteren. In geval van een defect kan de hele eenheid snel worden vervangen in slechts een paar stappen.

Signaalfouten en storingen op de elektrische interfaces van de aandrijfsystemen zijn vaak de oorzaak van AGV-storingen. Bij draaikransen bijvoorbeeld draaien kabels en stekkers voortdurend rond. De ArgoDrive scoort ook hier punten, omdat de noodzakelijke kabels en stekkers van het aandrijf/stuursysteem vast in het voertuig zijn geïnstalleerd, en het ontwerp betekent dat buigbare kabels niet nodig zijn. Beproefde industriële connectoren zorgen bovendien voor een veilige verbinding met het besturingssysteem.

de.espirit.firstspirit.generate.ContentContext@299ab224