Biomateriaal - ventilator

De eerste ventilator gemaakt van bio-materiaal werd dit jaar gepresenteerd door ebm-papst Mulfingen. Hiermee bereiken wij (de wereldmarktleider in energie-efficiënte ventilatoren) een mijlpaal op het gebied van milieubescherming en besparen van grondstoffen. Een innovatieve samenstelling van materialen op basis van hout zijn de eigenschappen voor deze unieke ventilator.

Bio-fan

De ‘ bio-fan’ is ontwikkeld volgens de meest zware industriële normen in termen van levensduur, duurzaamheid, stabiliteit en temperatuurfluctuaties. De ventilator beschikt over een verbeterde demping en zijn corrosiebestendig, zelfs zonder laklaag. Daarnaast zijn extras als antibacteriële- of een ‘easy-to-clean’ coating mogelijk.

Sinds jaren is ebm-papst zeer sterk in het ontwikkelen van energiezuinige ventilatoren. Dit is begonnen met de introductie van EC-ventilatoren. Vervolgens met het toepassen van intelligente eigenschappen van het materiaal en aerodynamische verbeteringen in de ventilator schoepen. En nu heeft het geresulteerd in besparen van grondstoffen dankzij de keuze van materialen.

Hans-Jochen Beilke, CEO van ebm-papst: "Door te werken met materialen zodat grondstoffen bespaart blijven, zijn wij minder afhankelijk van deze schaarse grondstoffen en kunnen we duurzame energiebesparingen realiseren. Ook voorkomen we een aanzienlijke CO2-uitstoot tijdens de productie."

Het doel is dat in 2015, 15% van het totale productportfolio van ebm-papst bestaat uit ventilatoren gemaakt van biomaterial. De introductie van deze nieuwe bio-fan is de eerste grote stap in de goede richting.

Yvon van Beuningen
Phone: 0492 50 29 61