Het krachtige antwoord op airconditioning systemen voor voertuigen

Een belangrijke kwestie binnen de voertuigsector is airconditioning. Op de IAA Commercial Vehicles beurs in Hannover van 25.09 – 02.10.2014 presenteert ebm-papst in Hall 11, Stand D07 een nieuwe fan voor airconditioning systemen in bedrijfsvoertuigen en bussen.

Het krachtige antwoord op airconditioning systemen voor voertuigen met optioneel beschermrooster.

Er is een toenemende vraag naar betaalbare fans speciaal ontworpen voor deze toepassing. Ventilatorfabrikant ebm-papst richt zich er op aan deze marktvraag te voldoen met een nieuwe EC axiaal ventilator, die zonder enige extra's toch een volledig betrouwbare werking biedt.

De compacte ventilator W1G300 met borstelloze DC motor heeft een diameter van 300 mm en is speciaal ontworpen voor de luchtstroom die vereist is in (bedrijfs)voertuigen en bussen. De geïntegreerde elektronica maakt een drie-traps besturing van de luchtstroom mogelijk. Deze vorm van commutatie, het gebruik van schokdempers om trillingen aan de motor te verminderen en de aerodynamisch geoptimaliseerde waaier zorgen voor een stille werking in elk toerentalbereik.

Een jarenlange betrouwbare werking is gegarandeerd, zelfs onder zware omgevingsomstandigheden. De geïntegreerde elektronica voldoet aan de eisen van de IP6K9K beschermingsklasse, waardoor deze niet alleen bestand is tegen zware regen, maar ook tegen hoge druk- of stoomreinigingssystemen. Ook warmte is geen probleem, aangezien een omgevingstemperatuur tot 85°C toegestaan is. De ‘derating’ functie zorgt er namelijk voor dat het opgenomen vermogen begrenst wordt bij dergelijk hoge temperaturen. Dit voorkomt het volledig uitschakelen van de ventilator door oververhitting. De EC-motor heeft ook een soft start functie die stroompieken bij het inschakelen van de ventilator voorkomt en zo het boordnet beschermt. De aanwezige connector maakt de bedrading en installatie makkelijk, evenals het voldoen aan alle geldende EMC-voorschriften. Het optionele beschermrooster kan worden geïntegreerd zonder dat dit extra inbouwruimte vraagt. De ventilator is beschikbaar vanaf het einde van het jaar.

Denise Steenbakkers
Phone: +31 (0)492 50 29 61