de.espirit.firstspirit.generate.ContentContext@7ac99790

Een onafhankelijke oplossing

Of het nu in de keuken, tuin, werkplaats of op kantoor is - de winnaars van de 2017 pro-K award weerspiegelen het brede spectrum van kunststof toepassingen. Tijdens de prijsuitreiking in Frankfurt op 12 januari 2017 ontving ebm-papst een award voor haar AxiCool serie - axiaal ventilatoren voor verdampers en koelapparatuur - in de categorie elektrische apparatuur. In totaal werden er meer dan honderd inzendingen toegelaten tot de competitie.

Een onafhankelijke oplossing

De jury was onder de indruk, en noemde de AxiCool een "geavanceerd, technisch apparaat met een hoge productiekwaliteit, een onafhankelijke oplossing – puur kunststof." De speciale constructie van de AxiCool werkt ijsvorming tegen en optimaliseert de ontdooicycli. Zo zijn, om een voorbeeld te noemen, zowel het gepatenteerde wandringsysteem en de ventilatorbladen gemaakt van een duurzaam kunststofmateriaal dat minder gevoelig is voor ijsvorming dan metaal. Het is mogelijk om een verwarmingstape rechtstreeks in het wandringsysteem te plaatsen, om onnodige warmteoverdracht naar het milieu te voorkomen. IJsvorming tussen de axiaal bladen (schoepen) en de wandring, wat de ventilator kan blokkeren, wordt hiermee voldoende voorkomen. Opstaande randen aan de binnenkant van de wandring zorgen ervoor dat het condenswater in een opvangbak kan lopen. Bij opgeslagen levensmiddelen moet besmetting met opspattend water worden voorkomen. Ook hier biedt het kunststof materiaal zo zijn voordelen.

Meer lucht met minder energiegebruik

Omdat er in verdampers een hoge tegendruk heerst, werd er een zogenaamde diffusor in combinatie met een luchtgeleider geconstrueerd. Door het minimaliseren van stromingsturbulentie zorgt dit geïntegreerde luchtgeleidingssysteem voor maximale efficiëntie en minimaal geluid. Hierdoor kan de luchtopbrengst, in vergelijking met conventionele ventilatoren met een kleine instroomring, met maximaal 12% stijgen, terwijl het geluidsniveau met maximaal 5 dB (A) afneemt. Kortom: De AxiCool brengt meer lucht met minder energie en minder geluid.

Over de pro-K award

Sinds 1979 geeft "pro-K Industrieverband Halbzeuge und Konsumprodukte aus Kunststoff e.V.", de Duitse vereniging voor de producenten van halffabricaten en afgewerkte producten van kunststof, een award voor uitstekende producten gemaakt van kunststof om de werking van kunststoffen kenbaar te maken aan het grote publiek. De producten onderscheiden zich door hun creativiteit, geavanceerde functionaliteit en buitengewone eigenschappen. In 2017 werd de prijs toegekend in tien categorieën, onder andere voor opslag en transport systemen, entertainment en communicatie-elektronica, huishoudelijke apparatuur en technologie, speelgoed en oppervlaktesystemen.

Denise van Roosmalen
Phone: (+31) 0492 502 952