de.espirit.firstspirit.generate.ContentContext@62745854

Sweden's coolest datacenter

De Zweedse provider BAHNHOF heeft een bunker in Stockholm omgebouwd tot een ongewoon datacenter. Ventilatoren van ebm-papst houden de elektriciteitsrekening net zo cool als de locatie.

Dertig meter onder de rustige wijk Södermalm in Stockholm zit een van de veiligste en meest buitengewone datacenters ter wereld. In een voormalig oude schuilbunker, Pionen genaamd, slaat datacenter-operator BAHNHOF de gegevens van zijn klanten op achter stalen deuren van 50 centimeter dik. Extra beveiliging wordt geboden door bewakingscamera's en een beveiligingsdienst.

Datacenter ontmoet James Bond film

Het is geen toeval dat de kamer een beetje lijkt op een scène uit een James Bond-film; BAHNHOF heeft zich laten inspireren door de legendarische filmserie bij het ontwerpen van het interieur van het datacenter. Maar in plaats van schurken en hun handlangers, wordt Pionen bemand door hooggekwalificeerde werknemers die de gegevens van hun klanten zo veilig en verzekerd mogelijk opslaan.

Koeling

Om de warmte van de servers te verdrijven en ze constant van koele lucht te voorzien is krachtige airconditioning nodig. Lange tijd was het airconditioningsysteem niet geschikt voor de hightechfilosofie van de operator, omdat de CRAC-units inefficiënte riem-aangedreven ventilatoren gebruikten. "Een groot nadeel van riemaandrijving is dat de ventilatoren vuildeeltjes uitstoten. Dat is het laatste wat we hier nodig hebben", vertelt Kristian Thorin, projectmanager bij BAHNHOF. "Natuurlijk lossen filters enkele van de problemen op, maar er zijn nog steeds vuildeeltjes in het servergebied. Bovendien moesten we frequent onderhoud uitvoeren, inclusief het vervangen van riemen en filters. We waren dus op zoek naar andere oplossingen die ons tevens in staat zouden stellen om te besparen op energiekosten. En zo vonden we ebm-papst. "

BAHNHOF heeft met ebm-papst Zweden gewerkt aan de ontwikkeling van een moderniseringsplan voor het datacenter. Het plan omvatte dat het airconditioningsysteem tot een niveau moest worden gebracht om het coolste datacenter van Zweden te worden. Dat betekent het installeren van EC-ventilatoren, die bijzonder hoge efficiëntie en eenvoudige bediening bieden, ter vervanging van de riem-aangedreven ventilatoren.

Toen het plan klaar was, voerde een aannemer de upgrade uit en verving alle oude fans door EC-ventilatoren. "De upgrade verliep soepel," zegt Kristian Thorin. "Naast zeer hoge energiebesparingen hebben we ook het probleem met de vuildeeltjes opgelost. Nu hebben we geen filters meer nodig en zijn we in staat geweest om de vereiste totaaldruk te verminderen. Dat verlaagt ons energieverbruik nog verder. "

275 megawatt bespaard

Alles bij elkaar bespaart de upgrade van BAHNHOF 275 megawattuur energie per jaar én het besteedt ongeveer 40.000 euro minder aan zijn jaarlijkse elektriciteitsrekening. Het bedrijf beheert zijn datacenter nog efficiënter, nu de restwarmte van de servers ook goed wordt gebruikt. In het verleden werd het eenvoudigweg aan de oppervlakte ontlucht, maar in een gezamenlijk project met een leverancier van stadsverwarming installeerde BAHNHOF twee warmtepompen in Pionen.

De upgrade bespaart BAHNHOF 275 megawattuur energie per jaar.

Ze leiden de afvoerlucht van de servers naar een leiding van 70 meter die is aangesloten op de hoofdleiding van het stadsverwarmingsnetwerk. Nu biedt de afvallucht van de servers particuliere huishoudens warmte en warm water - een slimme oplossing die zelfs James Bonds meester Q zou imponeren.

Niels Voorn
Phone: +31 (0)492 50 29 52