Intelligente totaaloplossingen door ebm-papst

Bij de nieuwste manier van aansturen van ventilatoren van ebm-papst gaat de communicatie twee kanten op. De ene kant op wordt het toerental van de ventilatoren aangestuurd en de andere kant op wordt informatie over de toestand van de ventilator gegeven.

De communicatie van en naar ventilatoren is een doorontwikkeling van GreenTech EC technologie, genaamd GreenIntelligence. De ventilatorsnelheid wordt zo geregeld in functie van de luchtverplaatsing of warmte- en koudevraag. Hierdoor kan een koelsysteem optimaal functioneren.

Vuil op de ventilator wordt gedetecteerd

Met de toevoeging van GreenIntelligence kan de werking van ventilatoren in bijvoorbeeld een condensor in de gaten gehouden worden. Onbalans door vuil kan op deze manier bijvoorbeeld vroegtijdig gedetecteerd worden. Hierdoor wordt mogelijke schade aan de lagers voorkomen en de operationele betrouwbaarheid vergroot.

Indicatie voor onderhoudswerkzaamheden

Verdere voordelen van het bewaken van de conditie zijn onder meer het geven van een indicatie voor onderhoudswerkzaamheden en het ijsvrij houden van ventilatoren in verdampers via verwarmingsbanden die in de ventilatorbehuizing geïntegreerd kunnen worden. Een energie-efficiënte werking van de ventilator is daarmee gegarandeerd en er is geen risico dat de bladen vastvriezen aan de behuizing van de ventilator.

Modulaire FanGrid-oplossingen

Modulaire FanGrid-oplossingen zijn nog een ander voorbeeld van intelligente onderling verbonden ventilatoren. Ze worden voornamelijk gebruikt in situaties waar redundantie wordt toegepast om zekerheid te garanderen. Door het inzetten van meerdere ventilatoren kan altijd de noodzakelijke luchthoeveelheid worden bereikt. Dat zorgt voor een energie-efficiënte regeling van een gehele installatie. Zelfs in het geval van het defect raken van een ventilator wordt het toerental van de andere ventilatoren automatisch verhoogd om de ontbrekende luchthoeveelheid te compenseren.

Optimaliseren koelproces

De digitale onderlinge verbinding van alle componenten maakt het mogelijk processen efficiënter in te plannen, storingen sneller te detecteren en de algehele interactie van alle componenten te optimaliseren. Door de intelligente besturingstechnologie kan potentiële optimalisatie worden herkend en automatisch worden geïmplementeerd.

De volgende stap

Sinds de oprichting van het bedrijf in 1963 staat ebm-papst voor duurzaamheid. Zowel in haar filosofie als in de praktijk volgt men het principe: „Elk nieuw product moet zijn voorganger economisch en ecologisch overtreffen“. Naast een vroege focus op zeer efficiënte EC-technologie, erkende het bedrijf ook de kansen die industriële digitalisering biedt. In 2009 heeft ebm-papst „GreenTech“ opgericht als een symbool van energie-efficiëntie evenals duurzame producten en productie. Met de toevoeging van digitale intelligente concepten is dit nu uitgegroeid tot „GreenIntelligence“.